صفحات

۱۳۹۰ خرداد ۳۰, دوشنبه

سومین روز اعتصاب غذای ۱۲ زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین

اعتصاب غذای نامحدود ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به جانباختن هدی صابر و هاله سحابی وارد سومین روز خود شد.

زندانیان اعتصاب کننده اوین در بیانیه ای که به این مناسبت نوشتند ،اعلام کردند ضمن گرامیداشت یاد همه شهدای راه میهن و آزادی و هم زمان با روزهای گرامیداشت شهدای جنبش از ندا تا هاله و از سهراب تا صابر، اعتصاب غذای خود را آغاز می کنند.

منابع موثق به کلمه گفته اند که اقدام این دوازده نفر برای آغاز اعتصاب غذا مبتنی بر تصمیمی مستقل بوده است و آنها دیگر همبندان خود را برای شرکت در این اقدام دعوت نکرده و یا به اقدامات مشابه فرا نخوانده اند و حتی به دیگر زندانیان توصیه کرده اند که وارد اعتصاب غذا نشوند. آنها از این طریق خواسته اند که با افزایش تعداد اعتصاب کنندگان، هزینه و فشارها بر زندانیان این بند بیشتر نشود.

براساس خبرهای رسیده به کلمه تعداد داوطلبان برای پیوستن به این اعتصاب غذا خیلی بیشتر از دوازه نفر بوده است اما پس از بحث و بررسی فراوان و گفت و گوهای طولانی میان زندانیان قرار می شود که به جای افزایش تعداد اعتصاب کنندگان، طیف های مختلف فکری و سیاسی در این اعتصاب غذا نمایندگانی داشته باشند و به این ترتیب در نهایت افرادی به نمایندگی از روزنامه نگاران، فعالان دانشجویی(ادوار تحکیم)، فعالان حقوق بشر، اعضای سازمان مجاهدین انقلاب، نهضت ازادی، فعالان ملی و مذهبی و فعالان معلمین در این اعتصاب غذا شرکت می کنند، اعتصاب غذایی که به گفته خودشان شاید این اقدام به سهم خود در این شرایط وانفسا، مانع از تکرار بیدادگری علیه انسان های بی دفاع شود.

این اقدام زندانیان اعتصاب کننده زندان اوین درست مانند اقدام هدی صابر و دلیر ثانی در اعتصاب غذای شان است، آنها نیز خود به تنهایی تصمیم به این کار گرفتند و از هم بندان خود خواستند در این اقدام شرکت نکرده و از پرداخت هزینه های گزاف خودداری کنند هر چند این اعتصاب غذا گزاف سنگین مرگ هدا صابر را به دنبال داشت .

خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین نیز در گفتگو با برخی از رسانه ها گفته اند که این زندانیان خواهان معرفی و مجازات عاملان قتل هدی صابر و هاله سحابی هستند و مسوولان باید به این خواسته توجه کرده و از بروز اتفاق ناگوار دیگری جلوگیری کنند.

بنا برگزارش های رسیده، در بین ۱۲ زندانی اعتصاب کننده زندان اوین برخی بیمارند و وضعیت جسمانی مناسبی ندارند ، این خبرها حاکی از آن است که ابوالفضل قدیانی و محمد جواد مظفر که بیش از شصت سال سن دارند بیشتر از دیگر زندانیان تحت فشار هستند همچنین عماد الدین باقی نیز در شرایط نامناسب جسمانی به سر می برد.

ابوالفضل قدیانی ۶۵ ساله به بیماری قلبی مبتلا است و به گفته خانواده اش حتی در مواقع عادی قادر به روزه داری هم نبوده است.

خانواده زندانیان اعتصاب کننده اوین در گفتگو با رسانه ها بار ها تاکید کرده اند که هیچکدام از این زندانیان به اعتصاب غذا تمایلی نداشته و چاره ای برایشان باقی نمانده جز اینکه این گونه صدای اعتراض شان را بالا ببرند تا دیگر چنین فجایعی در زندانهای کشور رخ ندهد .

بهمن احمدی امویی، حسن اسدی زیدآبادی، عمادالدین باقی، عماد بهاور، قربان بهزادیان نژاد، محمد داوری، امیرخسرو دلیرثانی، فیض الله عرب سرخی، ابوالفضل قدیانی، محمد جواد مظفر، محمدرضا مقیسه و عبدالله مومنی ۱۲ زندانی اعتصاب کننده زندان اوین هستند که در بیانیه ای که به مناسبت آغاز اعتصاب غذای خود نوشتند، اعلام کردند : “هاله سحابی فرزند وارسته مردی چون مهندس عزت الله سحابی که در مرخصی از زندان به سر می برد و در مراسم تشییع و تدفین پدرش، با هجوم نابخردانه ماموران به شهادت رسید و هدی صابر هم بندی ما که در اعتراض به این حادثه ناگوار دست به اعتصاب غذای تر و محدود زد اما دست اجل او را از میان ما برد، اما دو مساله شهادت او را به چالش مشروعیتی بزرگ برای نظام کنونی تبدیل می سازد: اول حبس او به مدت ده ماه بدون محکومیت و هر قرار قانونی و کاملا خودسرانه و جبارانه، آن هم در پیش دیدگان دستگاههای مسوول و مدعیان قضاوت و عدالت و دیگری رفتار سهل انگارانه و مغرضانه در برابر آثار اعتصاب غذای او به همراه ضرب و شتم که منجر به شهادت مظلومانه اش شد.»

این زندانیان روز ۲۸ خردادماه اعلام کردند که در اعتراض به شهادت این دو تن به مدت نامحدودی دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

هاله سحابی در جریان تشییع جنازه پدرش ،عزت الله سحابی فعال ملی –مذهبی به شهادت رسید شاهدان عینی این مراسم معتقدند که یکی از ماموران امنیتی با وارد آوردن ضربه ای به پهلوی هاله سحابی و شرایطی که در زمان تشییع جنازه عزت الله سحابی فراهم آوره اند موجب شهادت او شده اند. حامد منتظری نوه آیت الله منتظری یکی از شاهدان عینی این حادثه است که اعلام کرده در دادگاهی صالحه حاضر است در این باره شهادت بدهد.

هدی صابر، روزنامه نگار و فعال ملی- مذهبی نیز در اعتراض به جان باختن هاله سحابی به همراه امیر خسرو دلیر ثانی دیگر فعال ملی – مذهبی دست به اعتصاب غذا زد. ۶۴ تن از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین در این باره شهادت نامه ای را امضا کردند ، شهادتنامه ای که نشان می دهد این روزنامه نگار هنگامی که در اعتصاب غذا به سر می برده ،مورد ضرب و شتم ماموران بهداری قرار گرفته است .خانواده این فعال ملی – مذهبی نیز اعلام کرده اند که این روزنامه نگار هیچ مشکل جسمی جدی نداشته و تنها به دلیل این ضرب و شتم و تاخیر ماموران در انتقال به بیمارستان به شهادت رسیده است

.

Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Twitter :: Facebook ::

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر